Vi har hatt tre ruteskruere i full gang med å skru ruter til NM som går av stabelen her på Tromsø klatresenter nå til helga. Dette er Joel Frans (til venstre i bildet), Patrick Pedersen (til høyre) og Adam Pustelnik (i midten). Adam, som er hovedruteskruer for ledklatring for IFSC, har vært ansvarlig for led-rutene. Han var blant annet ruteskruer under OL i Tokyo. Patrick Pedersen er ruteskruer for NKF, og har ansvaret for para-rutene denne helga. Joel Frans kom innom fra pappapermisjon for å skru til NM. Han jobber til vanlig 100% som ruteskruer her på TKS. Joel trener også konkurransegruppa til Tromsø klatreklubb. I tillegg har Birgit Nesheim og Casper Bjørn Bang-Helgestad, som begge også skrur 100% for TKS, har jobbet bak kulissene med organisering og planlegging.
Adam Pustelnik
What is it that drives you in route setting?
It’s a lot about the spirit of climbing and working together in good teams. I really appreciate that part of the job where, in fact, as a team, we go through sort of a small climbing expedition with common experiences and problem solving that is always around the activity we all have the same passion for.
This is a new kind of competence. How is it to have a fulltime job as a route setter? How do you keep yourself motivated and inspired?
Good question, as with how the world of commercial climbing evolves, it is in reality easy to fall into routine and stop having fun with what you're doing. For me, an important part is being freelance and using different opportunities to set in different, sometimes very small locations, and experience working in different teams. There's also this part where you try to set some goals and try to create a plan of what you want to do in the future, and realizing (or not) small goals keeps the motivation level.
How do you create a new route? How is your creative process? How long does it take to set a competition route? What are the criteria?
Competition is all about the climbers that take part in it. They are the key figures and the focus should be on their performance. So for us, the challenge is to fit the routes for each category and round off the competition so that the winner is clear at the same time as the rest of the participants get to challenge themselves on the routes. For this competition, this may be one of the hardest challenges as the span of level in each category is simply big. When it comes down to what the process looks like, for me it’s very intuitive and a lot of improvisation with materials that inspire me to do nice moves on the wall.
Patrick Pedersen
Hva er drivkraften din når du skrur konkurranseruter?
Drivet for rutesetting til paraklatring er ganske likt som til rutesetting til vanlige konkurranser! Lage utfordringer til klatrere på best mulig måte til kule klatrere.
Hvor mye skrur du for NKF?
Jeg har de siste årene skrudd gjerne tre til fire NC/NM i løpet av et år for NKF og trives godt med det! Jeg foretrekker nok å skru buldrekonkurranser da jeg driver mest på med buldring selv, men det er alltid gøy å utfordre seg som rutesetter til nasjonale konkurranser på tau!
Ellers skrur jeg 100% på Oslo klatresenter til vanlig.
Hvordan det er å skru til paraklatring? Er det noen områder hvor man må tenke annerledes?
Å skru til paraklatring har jeg ikke altfor mye erfaring med utenom to parakonkurranser og en samling til paralandslaget i Oslo. Så for meg er det alltid mye nytt å lære og forstå om paraklatring.
Føler det gikk veldig bra på forrige NM, men er en del ting jeg har tenkt litt annerledes på i år enn i fjor :) Er vel i all hovedsak å skru “vanlig” klatring men tenkte litt på diverse handicap som finnes. Det er stor forskjell på f.eks muskelsvinn og om noen er blinde eller har amputert en fot eller en arm. Enn så lenge er konkurranser i paraklatring ikke veldig store, så er kanskje litt mange forskjellige klasser som skal klatre på samme ruter, men det vil nok endre seg etter hvert!
Joel Frans
Er du star struck siden du jobber ved siden av Adam Pustelnik?
JA! Jag har ikke turt å prate hele uka. :) Neida, der er mer bare inspirerande å jobbe med en av de beste i verden. :)
Hva er forskjellen mellom kommersiell ruteskruing og ruteskruing til NM?
Kommersiell rutesetting går ut på å lage ruter der klatrerne skal ha det gøy, føle seg bra og utfordre dem litt så de vil komme tilbake om de ikke klarer ruta.
Rutesetting til konkurranser er mer å skape et event for å se hvem som er den beste klatreren den dagen på ruter som er utfordrende, krever power, er pumpande og har risikable flytt som stresser utøverne, men samtidig harinteressante flytt og spektakulære klatring som krever at utøverne presterer på max nivå.
Får du noen trener innspill når du jobber ved siden av Adam Pustelnik? Hva har du tatt med deg som trener og ruteskruer?
Det er alltid interessant å jobbe med tryllekunstnere der man får lære seg noen nye triks man kan ta med seg videre. Jag kan ikke avsløre her hva jag vill utsette trenings-ungdommen for i framtida. :)
Birgit Nesheim og Casper Bjørn Bang-Helgestad
Kan du fortelle om deres roller i forbindelse med NM i Tromsø? Casper svarer:
I uka fram mot ruteskruingen til konkurransen tok vi ned alt av tak fra taulinjene på senteret og sorterte de sånn at ruteskruerne kunne komme og gå rett på sak. Da har det blitt litt overtid og helgejobbing, men sånn er det når vi har store arrangement, da gjør vi det ekstra som kreves.
I uka hvor ruteskruingen har pågått, har vi bistått med logistikken rundt og planlagt fram mot all ruteskruingen vi har foran oss i etterkant av konkurransen. Her går det blant annet i gradkurver, linjefordelinger, planlegging av lifttider til ruteskruere og koordinering av ekstra hjelp utenfra - det er en del som går i å kunne fylle opp senteret igjen med aktuelle utfordringer til alle våre gjester og medlemmer. Når NM er overstått starter noen intensive uker for oss, hvor det sikkert ikke blir mye hud til overs etterpå. Vi gleder oss!